Jo, tiden går. Och vips så kanske du är över 50 och inte i så bra form som du skulle vilja vara. Nä, vem är det 😉

Men nu är du här ändå och kanske vill ha lite enkla tips för var du ska börja. Bra!

Först lite bakgrundsfakta:
Med åldern så blir det mesta som är elastiskt (senor, muskler, vener, hjärta osv) mindre elastiskt och blir styvare. Tänk dig som ett gummiband som åldrats och blivit lite hårdare.

Dessutom är kroppen smart och vill spara energi så den vill inte lägga energi och möda på att underhålla något som inte används. Så muskler som inte tränats på ett tag blir mindre i storlek och du blir mindre smidig/vig eftersom kroppen märker att du aldrig försöker gå ner i split. Kanske tur det 😉

Även kroppens organ som producerar hormoner förändras och du får lägre halter av t ex tillväxthormoner än förut.

Detta sätter förutsättningarna för hur du kan komma i form och kroppen fungerar inte riktigt som om du vore 25 längre.

Men du kan komma i form efter 50 mer energi, känna dig starkare, mer vältränad och inteåldras snabbt – bara du jobbar med dina förutsättningar.

Nog snackat – här kan du ladda ner “7 tips för att komma i form efter 50!

Välj ut ett tips och testa det i en vecka. Känns det bra? Fortsätt och se om du vill testa ett tips till. Funkar det inte bra? Skippa det och testa något annat 🙂

Om du är sugen på fler tips så är du välkommen till 150minuter.se och prenumerera på nyhetsbrevet där.