Jo, tiden går. Och vips så inser du att du inte i så bra form som du skulle vilja vara. Det går att ändra på, för det är inte så svårt att komma i form efter 50!

Först lite bakgrundsfakta:
Med åldern så blir det mesta som är elastiskt (senor, muskler, vener, hjärta osv) mindre elastiskt och blir styvare. Tänk dig som ett gummiband som åldrats och blivit lite hårdare.

Dessutom är kroppen smart och vill spara energi så den vill inte lägga energi och möda på att underhålla något som inte används. Så muskler som inte tränats på ett tag blir mindre i storlek och du blir mindre smidig/vig eftersom kroppen märker att du aldrig försöker gå ner i split. Kanske tur det 😉

Även kroppens organ som producerar hormoner förändras och du får lägre halter av t ex tillväxthormoner än förut.

Detta sätter förutsättningarna för hur du kan komma i form och kroppen fungerar inte riktigt som om du vore 25 längre.

Men du kan komma i form efter 50 mer energi, känna dig starkare, mer vältränad och inteåldras snabbt – bara du jobbar med dina förutsättningar och tar ett litet steg i taget!

Nog snackat – här kan du ladda ner “7 tips för att komma i form efter 50!

Välj ut ett tips och testa det i en vecka. Känns det bra? Fortsätt och se om du vill testa ett tips till. Funkar det inte bra? Skippa det och testa något annat 🙂

PS. Dela gärna detta till någon som du vet behöver komma igång 🙂
Om du är sugen på fler tips så är du välkommen till facebook.com/kodknad